O hře FOLKY
Máte rádi deskové hry, které mají snadná pravidla, žádný faktor náhody a přitom jsou komplexní? Pokud ano, pak je hra FOLKY® přesně pro vás. Hru můžete zahájit s běžnou šachovou soupravou. Stačí Vám znát pravidla pohybu věží, jezdců a střelců. Pěšci jsou na začátku hry mimo šachovnici a cílem hry je umístění pěšců na šachovnici. Tahem se rozumí pohyb figury nebo umístění pěšce na šachovnici, a to na pole, které je volné a kam míří alespoň tři Vaše figury. Při hře nedochází k výměně figur ani dalším pohybům pěšců. Vyhrává hráč, který první umístí na šachovnici všech osm pěšců.Výhodou této hry jsou velmi jednoduchá pravidla, ovšem při zachování vysoké komplexnosti hry. Například od klasického šachu se odlišuje tím, že nemá obsáhlou teorii zahájení a koncovek apod., hru si tak mohou úspěšně zahrát začátečníci i šachoví velmistři.Hra FOLKY® velmi pomáhá i při rozvoji myšlení dětí a udržování mentální kondice dospělých. Učí je efektivně řešit problémy, rozhodovat a nést odpovědnost za svá rozhodnutí, být aktivní a kreativní. Při hře však rozvíjejí i sociální vazby a komunikační dovednosti, trpělivost, představivost a logické myšlení. Hru je možné použít jako doplňkovou aktivitu i při trénování šachu, jako určitou "minihru".Hra FOLKY® byla představena v roce 2019 na Festivalu Czechopen v Pardubicích pod pracovním názvem "české šachy", resp. varianta nebo minihra šachu vyvinutá v ČR. Vyvinuta byla s cílem zjednodušit klasické šachy, zkrátit délku hry, minimalizovat vliv znalostí teorie na úspěšnost hry a snížit četnost remízových pozic a výsledků. Autorem hry FOLKY® je šachový trenér a autor deskových her Petr Doubek z Jaroměře.
Pokud organizujete šachové turnaje nebo turnaje dalších deskových her a máte zájem tuto hru zařadit do Vašeho programu, neváhejte nás kontaktovat.
Galerie
Pravidla pro hru FOLKY (České šachy)
Základní postavení:Světlá věž je na poli A1 a H1, tmavá věž je na A8 a H8.Světlý jezdec je na poli B1 a G1, tmavý jezdec na poli B8 a G8.Světlý střelec je na poli C1 a F1, tmavý střelec na poli C8 a F8Pěšci jsou připraveni vedle šachovnice.Pohyb figur:1. Pohyb věže: Věž se může pohybovat o libovolný počet polí, po sloupci nebo řadě, nemohou však přeskakovat jiné figurysloupci nebo řadě, nemohou však přeskakovat jiné figury2. Pohyb střelce: Střelec se může pohybovat libovolně daleko, ale pouze v úhlopříčném směru po tzv. diagonálách. Jeden
střelec se pohybuje po tmavých polích a druhý po světlých polích, ale pouze v úhlopříčném směru po tzv. diagonálách. Jeden střelec se pohybuje po tmavých polích a druhý po světlých polích. Střelci nemohou přeskakovat jiné figury.3. Jezdci: pohybují se v jednom směru o dvě pole a poté o jeden krok kolmo, pohyb odpovídá tvaru písmene „L“. Jezdci mohou přeskakovat ostatní figury.4. Pěšci: nepohybují se, neútočí, po umístění zůstávají na příslušném poli a jen toto pole blokují.Tah:Hráč, který je na tahu může táhnout figurou nebo umístit pěšce na pole, na které přímo útočí tři nebo více jeho figur - pěšci neútočí, figury se nevyměňují a síla útoku věží umístěných sebe na sloupci nebo řadě se nesčítá (musí mířit na pole přímo).Cíl hry:Vítězí hráč, který umístil všech osm pěšců na hrací plochu.Remíza:Pokud dojde k opakování tahů nebo hráč nemá možnost táhnout s žádnou figurou.
Jak hrát úspěšně hru FOLKY (České šachy)?
1) tahy figur volte tak, aby jste připravili možnost umístit pěšce a současně blokovali dosah soupeřových figur a polí, na která plánuje položit pěšce2) pěšce umísťujte tak, aby současně blokovali figurky soupeře, jejich dosah nebo cílová pole pěšců3) předcházejte riziku zablokování figury, tzn. před umístěním pěšce prověřte, zda vaše figurky mají možnost přesunu na další vhodná pole4) pokud můžete položit pěšce na určité pole, ale soupeř nemá možnost tah blokovat, hledejte aktivnější tah a pěšce umístěte až v následujícím tahu
Obecné benefity šachu a hry FOLKY
Víte, že šachy dokáží v hráčích všestranným způsobem rozvíjet nejen myšlení, ale také sociální dovednosti a osobnost a že jsou ideálním doplňkem nějakého pohybového sportu? Ano, je to tak a vše probíhá hravou formou, která je vhodná pro všechny věkové kategorie již od malých dětí.
Šachy jsou také součástí školních osnov ve více než 30 zemích, např. v Německu, v Itálii, na Slovensku, v Arménii, v USA nebo v Kanadě. Cílem však není výchova šachových mistrů, ale rozvoj mentálních schopností, které se jim budou hodit nejen během školní docházky, ale i v dalším životě a povolání. Šachy jedinečným způsobem rozvíjejí abstraktní, logické a kombinační myšlení a vedou k nácviku zkoumání a porovnávání různých možností.
Řada psychologických studií provedených po celém světě také ukázala, že šachy mohou zvýšit inteligenční kvocient (IQ), posílit dovednosti potřebné při efektivním řešení problémů, naučit, jak nezávisle a zodpovědně dělat obtížná rozhodnutí a zvýšit jazykové, matematické, paměťové schopnosti, schopnost soustředit se, zvyšovat kreativitu i abstraktní myšlení. Šachy zdokonalují i umění koncentrace, trpělivosti a vytrvalosti. Celá řada vlastností rozvíjených při hře se tak uplatní prakticky ve všech oborech a životních profesích.
Výhodou šachu je možnost začít a aktivně hrát v podstatě v jakémkoliv věku, např. soutěží a turnajů se účastní i řada hráčů ve věku nad 80 let. Klasické šachy jsou však hrou poměrně náročnou a počty učitelů a trenérů, kteří jsou schopni a ochotni tuto hru vyučovat je stále nedostatečný.
Objevují se však i různé varianty šachových her, z nich nejznámější jsou Fišerovy šachy (Chess960), ve kterých proběhlo první mistrovství světa až v roce 2019 - ovšem i tato hra je náročná. Nyní je však nová možnost hry s šachovými figurami: hra FOLKY®. Tato hra má podstatně snadnější pravidla, které si i nešachisté osvojí během několika desítek minut. Je však natolik komplexní, že přináší uvedené výhody daleko širšímu počtu dětí i dospělých. Pravidla hry se snadno naučíte i sami a pro zahájení hry vám stačí běžná šachová souprava a pochopitelně soupeř. Jednoduše hru FOLKY® vyzkoušejte. Je to jediná hra s šachovými figurami, kterou budete hrát s opravdovou lehkostí.
Ukázky partií FOLKY proti AI
Pat! Takto může dopadnout partie FOLKY, pokud se hráč soustředí především na umísťování pěšců, zanedbává vývin figur a hraje opakovaně jednou figurou. Počítač poměrně rychle získal náskok nad soupeřem, ale zbývající pěšce již neumístil. V této hře proti umělé inteligenci, na webu www.folky.cz, však tato situace byla využita k testu patové pozice. V partii proti "živé inteligenci" je takový průběh partie velmi nepravděpodobný. Hráč s černými kameny by jednoduše umístil zbývající dva pěšce a vyhrál.
Partii je možné přehrát i online: https://www.folky.cz/replay/418374Druhá ukázka je poměrně vyrovnaná hra. V 16. tahu však AI zvolila nepřesný tah Jh2. Pokud by přišlo Jf2, bílý by čelil hrozbě umístění hned tří pěšců: na g4, e4 a d3. Tomu bylo sice možné bránit pomocí tahu Je4, ovšem bílý by přišel o plán umístit pěšce na
b7 a b5 po tazích Vb1 a Sc6.
Partii je možné přehrát i online: https://www.folky.cz/replay/373825
Partii je možné přehrát i online: https://www.folky.cz/replay/373825
Chybělo jediné tempo! Ve hře FOLKY není třeba soupeře zatlačit do rohu šachovnice. Na umístění většiny pěšců bohatě stačí jen několik řad, jak je vidět v této partii. Počítač hrál za bílé a zvolil velmi zajímavou strategii. Chyběl pouze jediný tah a mohl vyhrát. Po tahu Jf5 by totiž vzniklo neblokovatelné umístění pěšce na h5. Ovšem bílý pole d6 nemůže uvolnit, jelikož by zde černý okamžitě umístil posledního pěšce.
Partie online: https://www.folky.cz/replay/425326